Barak Baba 1257 Tokat doğumlu olarak kayıtlarda gözükmektedir.
1307’de Gilan ‘da kaynar bir kazana atılarak şehit edilmiştir. 0 sıralarda kırk
yaşlarında olduğu rivayet edilir.
Baba İlyas’ın halifelerindendir. “Barak Baba, Mahmut Gazan Han
‘in ölümünden sonra yerine geçen kardeşi Olcaytu Mehmed Flüdabende ‘nin
itimadına mazhar olmuş ve Amasya ‘da halkı AI-i aba sevgisine davet eder
olmuştur.”( HÜSAMEDDiN, H.; Amasya Tarihi. C. 2, s.460.
)
Yine aynı yazar Barak Baba’nın Kalender Şeyhlerinden
olduğunu, devamlı seyahat ettiğini bildiriyor. Buralarda Han Elçisi sıfatını
kullanarak halktan büyük ilgi görüyor. Amasya tarihi Barak Baba’nın fiziğini
tarif ederek şunları anlatıyor: Uzun boylu, sert yüzlü, kalın vücutlu
, büyük
gözlü, kumral saçlı, bıyığı ve kirpikleri oldukça uzun, yağız bir kimse olarak
tanımlıyor. Giysilerine önem vermeyen tüm Kalenderi Şeyhleri gibi Barak Baba’nın
da değişik kıyafetlerle dolaştığı kaydediliyor.
Kalenderilik bilindiği gibi Orta Asya’dan Horasan taraflarından
gelmiş bir tasavvufi harekettir. Bu hareket de diğer Yesevi, Kalenderi
tarikatları gibi Anadolu’da Alevi Bektaşi kültürüyle kaynaşıp bütünleşmiştir.
Barak Baba Kalenderi Şeyhi, Hz. Ali ve İmamlara bağlılığı bilinen
bir zattır. Kızılbaşlığı konusunda hiç bir zaman yüksünmemiş, bunu yaşamının
sonuna kadar savunmuştur. Tekke tekke dolaşarak, yılmadan, usanmadan Alevi
felsefesinin yaygınlaştırılmasında ve obalara taşınmasında büyük payı
bulunmaktadır.
Barak Baba kaynaklara göre Sarı Saltuk’un mürididir. Ondan nasip
almış ve onun gibi davranmış, onun yolunu takip etmiştir.
Barak Baba’nın çok genç yaşlarda adından söz ettirmesi, onun ne
derece zeki, atılgan ve yaratıcı birisi olduğunu göstermektedir. Söylediği
sözler karşısında herkesi hayrete düşüren Barak Baba, Alevi tekkelerinin en
aktif koordinasyon görevini yürüten bir derviş ve baba olarak tanınmaktadır. Her
ne kadar genç yaşında ölmüş olsa da adı uzun yıllar Anadolu’da oba oba
dolaşmıştır. Her milliyetten ve her dinden kimseler Barak Baba ile ilişkilerini
yürütmekten ve tartışmaktan, fikir alışverişi yapmaktan çekinmemiştir.
Barak Baba’yla ilgili anlatılanlar hem menkıbeyi, hem de tarihi
yönünü veren bilgilerdir. Kırk yaşlarında işkenceyle öldürülen bu büyük Alevi
pirine ait tarihi kaynaklar açıktır. Doğum tarihi konusunda kesin bir kayıt
olmasa da ölüm tarihi kesin olarak 1307’dir. Dolayısıyla kırk yaşlarında
öldürülen Barak Baba’nın doğum tarihi de kendiliğinden çıkmaktadır.
Kısacık yaşamına çok şeyler sıkıştırmış olan bu Kalenderi Şeyhi
Barak Baba, Yunus’un şiirlerinde de sıkça geçmektedir.
Yunus’a Tapduk’dan oldu hem Barak’dan Saltuk’a
Bu nasip çün çuş kıldı ben nice pinhan olam
Yunus Emre’nin bu şiirinde görüldüğü gibi bu üç pir hep birlikte
anılmaktadır
*Alıntı Alevi Konseyi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder